ICA Barcelona 2025

Congrés ICA

Cada quatre anys s’organitza el Congrés del Consell Internacional d’Arxius (ICA), en col·laboració amb l’ICA i les institucions locals de la candidatura guanyadora. Aquests congressos són els esdeveniments més importants per a l’ICA en què, durant els primers dies, tenen lloc una sèrie de reunions executives i els dies del Congrés s’organitzen conferències, sessions, tallers i reunions dins d’un programa professional únic desenvolupat pel Comitè de Programa del Congrés.

El Congrés sol atraure més de 1.000 professionals dels arxius i la gestió documental. És una oportunitat perquè els membres d’aquesta comunitat professional es coneguin i connectin amb acadèmics i professionals per promoure el debat i enfortir la xarxa internacional. A més, és una ocasió única per vincular directament els professionals dels arxius i la gestió documental amb el sector privat de les diferents àrees relacionades: aplicació de la IA, gestió de dades, digitalització, preservació digital, arxiu electrònic i repositoris digitals,  la gestió i el tractament de documents, entre d’altres.

Consulta les edicions anteriors del Congrés Internacional d'Arxius:

Abu Dhabi 2023

Seül 2016

Institucions amfitriones

Logotype of International Council on Archives

Els arxius constitueixen la memòria de les nacions i les societats, configuren la seva identitat i són una pedra angular de la societat de la informació. Els arxius donen suport a l’administració i fan valdre els drets de les persones, organitzacions i estats ja que proporcionen evidencia d’accions i transaccions. Garantir els drets dels ciutadans d’accés a la informació oficial i al coneixement de la seva història fa que els arxius siguin fonamentals per a la identitat, la democràcia, la transparència i el bon govern.

En reconeixement d’aquests valors fonamentals dels arxius, el Consell Internacional d’Arxius (ICA) es dedica a promoure la gestió i l’ús eficient dels documents, dels arxius i de les dades en tots els formats i la seva preservació com a patrimoni cultural i probatori de la humanitat. Aquesta tasca es duu a terme a través de projectes de cooperació internacional, l’intercanvi d’experiències professionals, i la recerca sobre la gestió i organització d’arxius i institucions arxivístiques.

Generalitat de Catalunya Logotype

El Departament de Cultura té les competències per coordinar el Sistema d’Arxius de Catalunya i elaborar-ne el reglament; dirigir els Arxius Nacionals de Catalunya i la Xarxa d’Arxius Comarcals (XAC); coordinar els arxius administratius centrals de la Generalitat i impulsar i coordinar les seves actuacions. Així mateix, el Departament de Cultura impulsa l’actuació del Consell Nacional d’Arxius i Gestió Documental i de la Comissió Nacional d’Accés, Avaluació i Selecció de Documents. El Departament de Cultura estableix programes d’actuació arxivística i de gestió documental i inspecciona el compliment de la normativa sobre arxius i gestió documental.

En el marc de les seves funcions, el Departament de Cultura ha posat en marxa i està implementant el Pla d’Arxius i Gestió Documental 2030, que s’ha elaborat amb la participació de tots els professionals de Catalunya. Els arxius de Catalunya preserven el patrimoni i la memòria del país i són un element clau de l’administració digital, les dades obertes i la transparència. Contribueixen al coneixement, participen en la recerca, duen a terme activitats culturals i educatives i obren els seus fons documentals a la ciutadania.

Ajuntament de Barcelona Logotype

L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Arxiu Municipal de Barcelona, té cura del patrimoni documental del municipi, format per documents de tots els formats i suports, produïts o rebuts per l’administració municipal, així com per documents d’origen privat que siguin de caràcter històric o d’interès cívic per a la ciutat. L’Arxiu Municipal de Barcelona, que consta d’una xarxa de 20 centres, s’encarrega de garantir el dret d’accés a la informació i de preservar la memòria col·lectiva, així com de vetllar per la correcta gestió dels documents, el tractament arxivístic dels documents un cop ingressats als centres d’arxiu, la protecció del patrimoni documental i la seva difusió.

Diputacio de Barcelona Logotype

La Diputació de Barcelona és una institució de govern local que impulsa el progrés i el benestar dels ciutadans dels 311 municipis de la província de Barcelona. Actua directament i prestant serveis en cooperació amb els ajuntaments.

L’Oficina de Patrimoni Cultural (OPC) pertany a l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona. És un servei que treballa pel dret de la cultura vers el conjunt de la ciutadania, especialitzat en la  promoció del patrimoni cultural local a través de la seva protecció, estudi, conservació i difusió.

La Xarxa d’Arxius Municipals (XAM) és un dels programes de l’OPC. Ofereix suport, assistència i cooperació als arxius municipals, mitjançant recursos tècnics (assessorament,  assistència, compartició de recursos i serveis arxivístics i de gestió documental), econòmics i materials. En els ajuntaments de fins a 10.000 habitants, la XAM dona suport directe a través d’un equip d’arxivers itinerants.

Ministry of Culture of Spain Logotype

La Subdirecció General dels Arxius Estatals és la unitat dependent de la Direcció de Patrimoni Cultural i Belles Arts del Ministeri de Cultura d’Espanya, responsable de la gestió de la xarxa d’arxius i centres dependents del Ministeri de Cultura. La seva missió és desenvolupar, dirigir i coordinar totes les actuacions destinades a la custòdia, conservació i difusió del patrimoni documental espanyol. Les seves funcions són les següents:

  • Gestió d’arxius de titularitat i gestió estatal adscrits al Ministeri de Cultura (9 institucions).
  • Creació, subministrament i promoció d’arxius de titularitat estatal.
  • Assessorament en arxius de titularitat estatal adscrits a altres ministeris.
  • Coordinació del Sistema Espanyol d’Arxius.
  • Foment de la preservació del seu patrimoni documental i la seva promoció i difusió nacional i internacional.
  • Planificació, desenvolupament i manteniment de l’Arxiu Central del Ministeri de Cultura.
Logotype Associacio Professionals Archivistica

L’Associació de Professionals de l’Arxivística i la Gestió de Documents de Catalunya (AAC) es va fundar l’any 1985. La seva missió és potenciar la tasca i la figura dels professionals de l’arxivística i vetllar per la legítima defensa dels seus drets laborals. Actualment compta amb 858 associats i associades.
Un dels objectius de l’AAC és col·laborar amb totes aquelles institucions i organitzacions, tant nacionals com internacionals, que tinguin competències en matèria arxivística. És en aquest marc que s’estableix la implicació en l’organització del Congrés Internacional d’Arxius ICA Barcelona 2025.

SEU

Centre de Convencions Internacional de Barcelona (CCIB)

Plaça de Willy Brandt, 11-14, 08019 Barcelona

CCIB Buildings
Inside view of the CCIB Auditori main stage
Outside view of CCIB building

El Congrés Internacional d'Arxius: ICA Barcelona 2025 tindrà lloc del 27 al 30 d'octubre al Centre de Convencions Internacional de Barcelona (CCIB).

Comitès del Congrés

Josée Kirps, copresidenta, presidenta del Consell Internacional d’Arxius. 

Joaquim Borràs Gómez, copresident, director general del Patrimoni Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Meg Philips, vicepresidenta del Programa del Consell Internacional d’Arxius.

Ana Pazos Fernández, arxivera en cap de l’Ajuntament de Barcelona.

Carlos Serrano Vásquez, director executiu del Consell Internacional d’Arxius.

Aurèlia Cabot Mota, cap de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona. 

Ana López Cuadrado, subdirectora general dels Arxius Estatals.

Enric Cobo Barri, cap del Servei de Coordinació de la Xarxa d’Arxius Comarcals del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Gustavo Castañer Marquardt, vicepresident de Finances del Consell Internacional d’Arxius.

Francesc Giménez Martín, president de l’Associació de Professionals de l’Arxivística i la Gestió de Documents de Catalunya.

Carlos Serrano Vásquez, copresident, director executiu del Consell Internacional d’Arxius. 

Enric Cobo Barri, copresident, cap del Servei de Coordinació de la Xarxa d’Arxius Comarcals de Catalunya del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Cristina Díaz Martínez, cap de l’Àrea de Relacions Institucionals dels Arxius Estatals.

Sandra Ponce Lozano, cap del Departament de Coordinació de Centres i Comunicació de l’Ajuntament de Barcelona. 

Jaume-Enric Zamora Escala, cap de la Unitat de la Xarxa d’Arxius Municipals de l’Oficina del Patrimoni Cultural, Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona.

Marianne Deraze, responsable de programes del Consell Internacional d’Arxius.

Clémence Alméras, coordinadora de Web i Tecnologies de la Informació del Consell Internacional d’Arxius.

Meg Phillips, vicepresidenta del Programa del Consell Internacional d’Arxius, Relacions Exteriors de l’Administració d’Arxius i Documents Nacionals dels Estats Units d’Amèrica. 

Ramon Alberch i Fugueras, copresident, membre de l’ICA, cofundador i expresident de la organització no governamental d’Arxivers sense fronteres.

Joan Boadas i Raset, membre de l’ICA, Premi Emmet Leahy 2022.

Montserrat Canela Garayoa, presidenta de la Secció d’Organitzacions Internacionals de l’ICA (SIO).

Javier Requejo Zalama, subdirector de l’Arxiu de la Real Chancillería de Valladolid.

José Ramón Cruz Mundet, professor i director del Màster en Ciències dels Arxius, Universitat Carlos III de Madrid. 

Adama Koné, cap del Departament de Biblioteques i Arxius de l’Assemblea Nacional de Costa de Marfil.

Sharon Alexander-Gooding, presidenta de la Fundació pel Desenvolupament Internacional dels Arxius de l’ICA (FIDA).

Saman Quraishi, arxivera, CEPT Archives, Alumni del Programa dels Nous Professionals de l’ICA.

Hapiza Binti Osman, secretaria general de la Branca del Sud-est Asiàtic de l’ICA (SABRICA), cap Secció de Documents Electrònics i Arxius Nacionals de Malàisia.

Maria Paula Garcia Mosquera, copresidenta, directora de Comunicacions i Aliances del Consell Internacional d’Arxius. 

Carina Garcia Mesegué, copresidenta, responsable de Comunicació de la Direcció de Serveis del Sistema Municipal d’Arxius de l’Ajuntament de Barcelona.

Clémence Alméras, coordinadora de Web i Tecnologies de la Informació del Consell Internacional d’Arxius.

Sara Tobal Galán, tècnica superior de Subdirecció general d’Arxius i Gestió Documental del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. 

Patrícia Eslava Català, tècnica superior de cultura especialista en comunicació de l’Oficina de Patrimoni Cultural , Àrea de Cultura, Diputació de Barcelona.

Alba Villar Gómez, cap de Comunicació dels Arxius Estatals.

Oportunitats de patrocini

Descarregueu-vos el dossier de patrocini
Logotype of ICA Congress Barcelona 2025

Contacte

Per a informació addicional o dubtes sobre el Congrés Internacional d’Arxius: ICA Barcelona 2025, poseu-vos en contacte amb els organitzadors del Congrés.
Per a més informació o dubtes sobre el Programa Científic, poseu-vos en contacte amb el Comitè de Programa.