Convocatòria de comunicacions

ICA Barcelona 2025

En un món en constant evolució, les noves tecnologies presenten oportunitats i reptes. Els arxivers i arxiveres no sols són els custodis del nostre passat, sinó que també estan ajudant a configurar el nostre futur. El paper dels arxivers i gestors de documents s’ha ampliat. Ara no només conserven documents, sinó que també gestionen records, protegeixen identitats i naveguen per les complexitats del conflicte social. Els arxius garanteixen que els registres protegeixen els drets i fan que la informació sigui accessible i comprensible.

Al congrés de Barcelona, els participants debatran sobre el futur dels arxius, el paper evolutiu de la professió i com connectar amb altres àmbits. Compartint idees i coneixements, utilitzem el poder dels arxius per crear un món més informat i inclusiu. Uneix-te a “Coneixent passats, creant futurs” per donar forma al futur aprenent del passat.

El Comitè de Programa convida les vostres propostes de ponències i altres tipus de sessions relacionades amb el tema “Coneixent passats, creant futurs.” Els formats de sessió i els subtemes es descriuen a continuació.

El Comitè de Programa acull amb satisfacció la participació de nous professionals en l’àmbit, nous membres de la comunitat de l’ICA i persones d’altres professions que vulguin col·laborar amb professionals de l’arxivística i la gestió de documents. 

Un tribunal avaluador seleccionarà propostes per al programa final en funció de la seva qualitat i la importància dels temes, alhora que garantirà que el congrés inclogui ponents representat una amplia varietat de països i perspectives. A més, el programa final ha de ser una oportunitat perquè els assistents coneguin la gestió documental i arxivística del país amfitrió.

Nota per a Branques, Seccions i Grups d’Experts de l’ICA: tots els grups de l’ICA podran reservar hores de reunió el dilluns 27 d’octubre, d’acord amb la disponibilitat de sales a la seu del congrés. Per a això, no és necessari que presenteu cap proposta. Els grups poden obrir aquestes reunions a tots els assistents o limitar-les als seus membres. L’ICA també organitzarà sessions de xarrades llampec per a que Seccions i Grups d’Experts puguin per oferir breus introduccions dels seus objectius i projectes actuals per al públic general de l’ICA. No obstant això, els grups de l’ICA i els seus membres sempre poden presentar propostes de comunicacions sobre els seus projectes significatius utilitzant el procés habitual per compartir el seu treball amb un públic més ampli.

Subtemes

1. Gestionant els records/ Preservant identitats

Per navegar les incerteses del futur, la humanitat no ha d’oblidar el seu passat. En aquest context, els arxius són instruments essencials de la societat, que s’expressa a través de canals de comunicació tradicionals i d’altres que estan en constant evolució. Entre elles s’inclouen les xarxes socials i els nous moviments socials que, en molts casos, generen documentació instantània i efímera.

2. Conflicte, desastre i desplaçament

A tot el món hi ha episodis de desplaçaments forçats, persones desplaçades i moviments emergents. Aquesta situació fa que sigui importat preservar la seva memòria i la dels espais d’acollida. Aquestes memòries són fràgils i en perill d’extinció, i des dels arxius hem de respondre per preservar-les com a testimoni de l’activitat humana (persones desplaçades), l’activitat social (organitzacions de suport a les persones desplaçades: humanitàries, mèdiques, etc.) i l’activitat oficial (impulsada per Estats i organitzacions globals: Nacions Unides, Unió Europea, etc.)

3. Documents i drets

Els arxius garanteixen els drets personals i col·lectius facilitant l’accés a la nostra memòria a través de la gestió del patrimoni. La gestió documental garanteix un millor accés als documents, una major transparència i un bon govern de les administracions públiques. Pel que fa als drets col·lectius, els arxius promouen la responsabilitat social corporativa a través de la col·laboració entre arxius i societat.

4. Digital i accessible

Dins de la societat digital, els arxius estan digitalitzant el passat, el present i el futur. Com a resultat, tant els projectes d’humanitats digitals com d’intel·ligència artificial se centren en documents de totes les èpoques. No obstant això, aquestes estratègies difereixen significativament dels models tradicionals de transferència de coneixement, sovint implicant la construcció directa del coneixement a partir de la informació. Aquest accés universal als documents, a les dades i a la informació canvia decisivament el paper dels professionals.

5. El futur dels arxius

La formació dels professionals de l’arxiu és crucial per donar forma al futur de la professió. Amb els nous reptes i desenvolupaments socials en aquest àmbit, és el moment de debatre en profunditat les funcions dels professionals, la seva experiència, les seves competències professionals i les àrees d’especialització. Cal valorar l’estat de la professió i avaluar noves realitats i experiències per determinar els riscos i oportunitats professionals als quals s’enfronten els arxivers i els gestors documentals.

Les comunicacions es poden presentar en català, castellà, anglès o francès.

El termini de presentació de comunicacions s’acaba el dijous 16 de gener de 2025 (23:59:59 CET). Els ponents seran notificats d’acceptació a finals d’abril de 2025. El Comitè de Programa només considerarà les trameses rebudes a través de ConfTool. Les instruccions sobre com enviar les comunicacions es troben a la mateixa plataforma.

Tipus de sessions

Les propostes poden incloure qualsevol de les cinc categories següents:

1. Ponències

2. Sessió Co-Lab

3. Xerrades llampec

4. Taula rodona

5. Pòsters

La Comissió de Programa del Congrés de l’ICA pot acceptar una proposta però situar-la en una categoria diferent de la sol·licitada inicialment.

1. Ponències: presentació de 15 minuts sobre un tema per part d’un o més ponents. Els articles presentats es programaran amb altres articles sobre temes relacionats. Les preguntes i comentaris es poden gestionar després de cada presentació o al final de la sessió a criteri del moderador i dels ponents.

2. Sessió Co-Lab: presentació de 20 minuts, en què 10 minuts es dedicaran a la descripció d’un projecte, d’un treball de recerca o iniciatives de col·laboració en fase de desenvolupament o de formació, i els altres 10 minuts es dedicaran al debat interactiu i a atendre els comentaris del públic. Aquesta sessió té com a finalitat demanar l’opinió d’altres companys experts o a anunciar el llançament d’un projecte, conjunt de dades o una eina nous.

3. Xerrada llampec: Sessió de 5 minuts per presentar un projecte individual, fer una demostració de tecnologia o llançar idees i connectar amb altres delegats.

4. Taula rodona: Sessió de 45 minuts en què participen de tres a cinc persones i en la qual es debaten teories o perspectives sobre un tema determinat. Els participants de les taules rodones han  de ser coherents a l’hora de presentar un cos de recerca significatiu o una qüestió relacionada amb la recerca. Un dels ponents pot exercir la funció de president.  Es recomana especialment fomentar la participació en taules rodones de ponents procedents de diferents regions de l’ICA. El programa del congrés només oferirà un nombre limitat de taules rodones.

5. Pòsters: Presentació d’un treball de recerca, projecte, idea o un altre tipus de treball en format de pòster que els participants en la conferència puguin veure en un espai dedicat a la seu del Congrés. Les persones que es presentin han d’estar presents durant la sessió de presentació de pòsters per poder oferir explicacions i respondre preguntes sobre la recerca que es presenta.

Nota

> Els ponents, els membres de la taula rodona, els facilitadors de tallers i els presentadors de pòsters s’hauran de registrar i pagar una quota reduïda per assistir al congrés, així com cobrir els seus propis desplaçaments a Barcelona i les despeses d’allotjament a la ciutat.

> Pot ser que hi hagi disponible un nombre limitat de beques per a ponents, membres de la taula rodona, facilitadors de tallers i presentadors de pòsters. En el moment de la presentació de propostes haureu d’indicar amb la vostra proposta si necessitareu ajut econòmic  per assistir al congrés.

> No és necessari ser membre de l’ICA per assistir o presentar-se a la convocatòria, però els membres de l’ICA gaudiran d’un preu reduït d’inscripció.

> Els presentadors no han de treballar en la gestió d’arxius i registres per presentar una proposta. Es recomana a professionals d’altres àmbits a presentar propostes.

> Els membres del Comitè de Programa del Congrés ICA Barcelona 2025 no podran presentar propostes. 

Si necessiteu assistència, teniu una idea per a un taller o una altra secció de la congrés, poseu-vos en contacte amb programme@ica.org.

Per compartir idees de taller, el termini acaba el 16 de gener de 2025.

Oportunitats de patrocini

Descarregueu-vos el dossier de patrocini
Logotype of ICA Congress Barcelona 2025

Contacte

Per a informació addicional o dubtes sobre el Congrés Internacional d’Arxius: ICA Barcelona 2025, poseu-vos en contacte amb els organitzadors del Congrés.
Per a més informació o dubtes sobre el Programa Científic, poseu-vos en contacte amb el Comitè de Programa.